Homepage Google

Els 10 principis d’usabilitat de Jakob Nielsen

En la fase de disseny de qualsevol projecte web és molt important pensar en el seu usabilitat . Entenem usabilitat com la facilitat que tenen els usuaris de relacionar-se amb la interfície de la nostra pàgina i de navegar-hi. Una bona usabilitat aportarà un augment de l’eficiència de la nostra web, una reducció de costos i un augment de la fidelització dels usuaris / clients.

En aquest sentit, el 1990, l’expert en usabilitat i disseny web Jakob Nielsen va definir 10 principis de disseny basats en l’usuari que a dia d’avui encara segueixen vigents:

1. Visibilitat de l’estat del sistema . El web o aplicació ha de mostrar en tot moment a l’usuari què està passant i en quin punt de la navegació es troba.

Ex: a la web de disseny web es queda marcat amb un color diferent l’apartat del menú on ens trobem.

im3

2. Adequació entre el sistema i el món real . El sistema ha de parlar amb el mateix llenguatge que els usuaris.

Ex: a la cistella de la compra de la web www.ecoviand.com associem el concepte de la galleda de les escombraries amb eliminar el producte.

ecoviand

3. Llibertat i control per l’usuari . Els usuaris han de poder tornar fàcilment a un estat anterior. És convenient donar les opcions de “desfer” i “refer”.

Ex: a l’apartat “productes / baranes” del web www.cerrajeriamarfran.com hi ha una paginació que dóna la possibilitat de tornar a una pàgina anterior de productes o escollir a quina pàgina vols anar mitjançant un sol clic.

marfan

4. Consistència i estàndards . És convenient seguir i repetir alguns patrons per no confondre als usuaris.

Ex: la web www.cafegra.com manté un òptim equilibri entre els seus elements interns (botons, navegació, text, enllaços , etc.). I es respecten els estàndards preestablerts.

cafegra

5. Prevenció d’errors . És millor prevenir els errors de generar missatges un cop es produeixi.

Ex: en omplir el formulari d’alta en www.mailchimp.com t’avisa mentre escrius si les dades són vàlides o no .

mailchimp

6. Reconèixer millor que recordar. Cal intentar en la mesura del possible mostrar objectes, accions i opcions per minimitzar l’ús de memòria de l’usuari.

Ex: a www.amazon.es mostra un historial dels productes que has visitat recentment.

amzon

7. Flexibilitat i eficiència d’ús . És important personalitzar les accions freqüents. De vegades cal crear acceleradors o dreceres per millorar la usabilitat per als usuaris més experts.

Ex: a l’apartat “rutes 2011” de www.endoethiopia.com hi ha un menú lateral que et permet accedir a les subcategories ràpidament sense haver de fer clic al menú principal.

ethiopia

8. Estètica i disseny minimalista . Intentar simplificar, eliminar el contingut irrellevant perquè l’usuari només es fixi en el realment important.

Ex: www.google.es és un clar exemple de disseny minimalista.

google

9. Ajudar els usuaris a reconèixer, diagnosticar i solucionar els errors . Els missatges d’error han d’expressar clarament quina ha estat la causa del problema.

Ex: a www.infomenus.com en enviar el formulari de contacte incorrecte t’apareixen missatges d’error on detalla quins camps has introduït malament.

infomenus

10. Ajuda i documentació . En alguns casos pot ser necessari que l’usuari necessiti ajuda. Cal que aquesta sigui fàcil de trobar, útil, i si pot ser no massa extensa.

Ex: la pàgina www.gstarcad.com disposa d’un apartat de “tutorials” per ajudar els usuaris a aprendre sobre el funcionament del programa.

gstarcad

Tags: