“Social cooling” i la conciència d’exposar-se a les xarxes socials

“Si et sents observat, canvies el teu comportament. El Big Data està sobrealimentant aquest efecte”. El social cooling és un concepte sorgit de la consciència dels usuaris davant les conseqüències que pot tenir exposar-se a la xarxa. Limitar la intenció de parlar o d’opinar per por a la falta de privacitat i al control de la nostra activitat pot conduir a un “refredament social”.

En els inicis d’Internet, la societat es va acostumar a una llibertat absoluta a l’hora d’exposar la seva vida, de manera que la vida online semblava separar-se de la offline.  Amb l’arribada de les xarxes socials es va seguir aquesta dinàmica de comportaments diferents. I, ha estat amb el pas dels anys, que els usuaris han pres conciència de la seva identitat digital i de l’impacte que té en la vida diària.

Com funciona el social cooling?

Els analistes de dades utilitzen algoritmes per veure els patrons socials. D’aquesta manera, dedueixen la probabilitat de milers de preferències i gustos que potser mai has exposat obertament. Quines són les teves dades que utilitzen? Ubicacions, cookies, recerques per veu, accions a les xarxes socials…

La gent comença a adonar-se que la seva reputació digital podria limitar les oportunitats de futur. De fet, sovint s’han vist a les notícies titulars com: “Pot ser que no aconsegueixis aquella feina somiada si els teus correus electrònics i publicacions a Facebook no són prou positius”, “Si ets dona, és possible que vegis menys anuncis de feines ben remunerades” o “Si tens amics dolents a les xarxes socials, és possible que paguis més pel teu préstec”. Cal tenir en compte que, sovint, aquests algoritme estan esbiaixats i es basen en dades de mala qualitat. A partir de notícies com aquestes, les persones cambien el seu comportament per obtenir millors puntatges als algoritmes.

Quins són els efectes negatius del social cooling?

  1. Una cultura de la conformitat. Alguna vegada has dubtat en clicar un enllaç perquè has pensat que la teva visita es podria registrar i fer-te quedar malament? Cada cop més persones senten aquesta pressió i comencen a autocensurar-se.
  2. Rigidesa social. Els sistemes de reputació digital poden limitar la nostra capacitat i la nostra voluntat de protestar davant de les injustícies.

Les noves generacions són les que estan més preocupades per la privacitat, de manera que gairebé el 95% dels joves entre 14 i 17 anys revisen què comparteixen de la seva vida social i amb qui.